Jelenleg a kerékpártechnika fejlettségi szintje közel áll az űrtechnikához. Elég csak a karbon-fejlesztésekre gondolni, vagy a speciális fémmegmunkálásra, de a váltó, valamint fékrendszerek finomechanikáinak elkészítése, mind-mind olyan mérnöki felkészültséget ígényelnek ami a talán a Forma-1 -hez teszi hasonlóvá a bringázást. (sok fejlesztés ered a száguldó cirkuszból)
Mégis, talán az a részegység ami leginkább meghatározza a tekerési élményt, a váltó, továbbra is úgy működik ahogy azt a múlt századelőn kitalálták. Persze, sok tizezer forintos karbon-titán-hidegenkovásolt-golyóscsapágyazott csoda kelleti magát évről-évre, de az elv ugyanaz: a lánc átemelése egyik lánckerékről a másikra. Bár a gyártók rendszerei, már egy svájci órát megszégyenítően működnek, de mégsem tökéletes. Játszhatunk a legjobb beállításokra, működhet is a legjobban, de alánc akkor is csattog majd a rázós részeken, és valószínűleg aki kapcsolatba került már a keményebb vonallal a tekerésben az szakított már le váltókanalat, vagy váltót.
Léteznek alternatívák: például a g-boxx ami leginkább dh rombolókon jeleneik meg, de ehhez ilyen vázra van szükség, és drága. Léteznek agyváltók is, ennek a Sram a híve, de nem terjedt el annyira, ahogy a Shimano is inkább a comfort kategóriában értékesíti ezeket.
A Dh/Freeride szerelmeseinek eddig két választása volt ha ki akarta ezeket a kellemetlennségeket kerülni: vagy egysebességes gépet építettek vagy vettek egy Rohloff Speedhub 500/14-et.
És ezután talán túl hosszú bevezető után el is jutottunk a post tárgyához, a Rohloff agyváltójához. Bár nagyon drága, (jóval több mint 200 ezer Forint) és valamivel nehezebb mint egy hagyományos rendszer (az XTR hez viszonyítva plussz 600 gramm), mégis talán a legjobb választás, a problémák kiküszöbölésére. Német gyártmány, német minőség, sajnos ez látszik leginkáb az árcédulán, az előnyök túlsújban vannak így is. Elsőnek itt van például, az hogy méreteiben , és kinézetében ez egy egysebességes agy, ennélfogva messze vannak egymástól a peremek, így nagyon erős kereket lehet belőle fűzni. A másik az alábbi képeken látszik: ez egy teljesen zárt rendszer (milyen lenne egy agyváltó?), nyilt olajfürdős kenéssel. Aki 14 sebességnél többre vágyik ebben a stílusban az festi magát, és a szerencsés kiválasztottak hihetetlen megbízhatóságról beszélnek, nevetségessen alacsony szervízigénnyel. Ezek nem csak szavak, Tyler Klassen 2004-óta nyüstöli a rendszert és szereti.
Így beszél róla: "Super, you can even change gears in the air." szóval válthatunk a levegőben (ez nemtudom miért jó, de ha ő mondja...)
Így működik:
Szívem szerint már 5 éve ilyennel járnék, csak jelenleg a bringám nagyjából a felét éri magának az agynak, de akkor is kéne. Hátrányként emlegetik a bejáratási periódus alatt a kemény váltást és a hangot, ellenben a lehető legtökéletesebb váltást biztosítja a single speed gépek minden előnyével együtt.